Het altijd goed scorende relatiegeschenk

Relatiegeschenken worden altijd gegeven met goede bedoelingen, deze worden alleen niet altijd met plezier ontvangen. Een vraag die je jezelf moet stellen is: welk beeld van het bedrijf wil je overgeven aan de relatie en hoe wil je dit terug laten komen in het geschenk?

Lange termijn visie

Bij het kiezen van een relatiegeschenk is het verstandig om de looptijd van een geschenk in overweging te nemen. Indien het cadeau niet creatief is of niet in de smaak valt beland het vrijwel zeker direct in de prullenbak. Is het cadeau creatief of origineel en gemaakt voor de lange termijn, dan is de kans groot dat dit lang gebruikt kan worden. De relatie wordt dan bij elke keer dat het geschenk gebruikt wordt herinnerd aan jouw bedrijf. Dit wekt dan weer een positief gevoel op bij de relatie. Dit komt doordat die het originele geschenk herinnert en dat koppelt aan jouw bedrijf,

Sociale aangelegenheid

Een relatiegeschenk dat bijna altijd goed valt bij de relaties is als het iets te maken heeft met een sociaal activiteit. Zo doet bijvoorbeeld de fles wijn of champagne het altijd goed. Dit is echter wel weer tegenstrijdig met de lange termijn visie die hiervoor besproken is. Een manier om deze twee punten te combineren is: glazen bedrukken. Doordat de fles wijn (meestal) op het werk met meerdere mensen wordt opgedronken is het een goed idee om bij die fles ook glazen te doen. Deze glazen worden dan gebruikt voor deze aangelegenheid, maar indien er andere partners ook een fles wijn cadeau doen en er geen glazen bij doen, dan is de kans aanwezig dat er gebruik wordt gemaakt van de glazen met uw bedrijfslogo  daar op. Indien dit het geval is wordt dus bij ieder sociale bijeenkomst een kleine koppeling gemaakt naar uw bedrijf doordat zij, zonder dat ze het doorhebben, toch even aan uw bedrijf denken door het logo dat ze terug zien op de glazen. Op deze manier heeft uw relatiegeschenk dus een lange levensduur en is het betrokken bij meerdere sociale aangelegenheden die binnen het bedrijf plaatsvinden.

Geef een cadeau geen prul

Uiteraard geldt het geven van een fles wijn met eigen glazen niet altijd dat het een succes is. De gedachte die erachter zit moet wel passen binnen de organisatie van uw eigen bedrijf. Het totale beeld moet kloppen en overeenkomen met betrekking tot het relatiegeschenk. Doe naast dit ‘advies’ dus altijd nog een klein onderzoek naar wat er binnen uw bedrijf past en pas daar uw relatiegeschenk op aan. Indien dit gebeurt is de kans aanzienlijk groter dat het geschenk in goede handen valt.

Article written by