×

Google als telefoonboek

Google als telefoonboek

seoVooraf gaande aan de start van het internet-tijdperk, en gedurende de beginfase van het internet, was de Gouden Gids als telefoonboek het referentiemiddel voor consumenten en zakelijke afnemers om te zoeken naar bijv. een restaurant, winkel of zakelijk dienstverlener. Nu zijn het vooral de online zoekmachines, zoals Google, Yahoo en Bing die geraadpleegd worden om een geschikte aanbieder te zoeken of ander vraagstuk op te lossen. De genoemde drie zoekmachines zijn voor het westen de meest gebruikte online tools, waarbij Google de grootste aandeelhouder is. Bing is vooral populair in België, maar op lange na niet groter dan Google. Een website is niet alleen bevorderend voor de sales en pr-activiteiten van winkelketens. Minstens zo belangrijk zijn aanbieders van complexe diensten en producten voor de consumenten of zakelijke markt (zelfs al wordt er niks online verkocht). Er wordt tenslotte eerst gezocht in de online zoekmachines voor een geschikte aanbieder. Kortom, elke ondernemer zal er dus gebaat bij zijn een goed functionerende website te hebben welk hoog scoort in de zoekresultaten van o.a. Google. Hoe zorg je hiervoor?

Responsive webdesign

Bij de design van een website zijn meerdere aspecten van belang. Uiteraard de uitstraling van een website, structuur en opbouw moeten uitnodigend zijn voor bezoekers. Hiernaast ter aanvulling enkele belangrijke punten.

googleAls uitgangspunt bij de design van een website is belangrijk te weten met welke zoekwoorden, ofwel: keywords, potentiële bezoekers / klanten / investeerders te werk gaan in de verschillende zoekmachines. De Keyword planner van Google is hierbij een handige tool om een indicatie te krijgen over de maandelijkse zoekvolumes van specifieke termen. Sommige termen zullen hoger of lager uitvallen qua zoekvolume. In de meeste gevallen kan je er op rekenen dat een keyword met een hoog zoekvolume meer concurrenten kent dan een woord met een laag volume – je kan hierbij dus rekenen op een grotere investering qua (off- en online-) marketingkosten, om de concurrent(-en) te ‘overmeesteren’. Hier zijn natuurlijk uitzonderingen. Een of enkele keywords selecteren met een laag volume kan interessant zijn als het gaat om een niche markt – een relatief kleine markt dat nog onbespeelt is door (al te veel) concurrentie.

Ten tweede is waardevol stil te staan bij het feit smartphones en tablets vaker gebruikt worden om te surfen op het web. Een responsive website, dat geschikt is voor meerdere devices zal dus bevorderd werken, aangezien mensen gemakkelijke op een website kunnen komen met een mobiele device. Hierdoor krijg je een lager bounce percentage en is de kans op conversie (bijv. sales) vergroot. Een full service webdesign bureau kan je hier verder mee helpen. Tevens is een responsive webdesign bevorderd voor de vindbaarheid in de zoekresultaten van de zoekmachines. Er zijn tal van aspecten van belang om hoog te scoren in bijv. Google. Waar veel startende ondernemers de fout in gaan is het investeren op AdWords, als redmiddel om hoger te staan in de zoekresultaten – een advertentievorm waarbij je hoog (kan) staan in Google. Hier tegenover staan kosten die wellicht niet zorgen voor rendement. Verstandig is om de website eerst op orde te hebben, waarna je zal moeten investeren in de organische vindbaarheid, waardoor je investeert op de lang termijn en behoud van een goede positie in de zoekmachines. Zodra dit in orde is kan je ervoor kiezen te investeren op een online advertentievorm zoals AdWords t.b.v. bijv. een specifieke zomeractie o.i.d.

Je hebt misschien gemist