Het doorvoeren van de huisstijl
Je bedrijf kan bekend worden door een slogan, door een actie, maar vooral onthouden mensen de huisstijl die je meedraagt. Wie kent er niet het lettertype en de rode kleur van de Hema, of het olifantje en geel blauwe kleuren van de Intertoys. Zo zijn er nog vele voorbeelden te bedenken. Alleen deze stijl doorvoeren in de website is niet voldoende.
De website en andere communicatiemiddelen
Ik wil graag gelijk verder gaan op de website. Het klinkt erg voor de hand liggend dat je de huisstijl moet doorvoeren in in je website. Toch is nog steeds vaak te zien dat ondernemers een website los zien van het bedrijf. Dit terwijl in deze tijd het internet een hele grote factor in bereikbaarheid is voor (potentiële) klanten. Alleen het neerzetten van je logo is niet voldoende. Ook de stijl van schrijven, het lettertype, de elementen die je neerzet en hoe speels of strak het design er uit ziet zijn allemaal onderdelen van je huisstijl die je kunt doorvoeren in je website. Maar ook andere communicatiemiddelen zoals folders, tijdschriften, memo’s, reclamespotjes en noem maar op, moeten voldoen aan de vastgestelde huisstijl.
Je werkruimte in eigen jasje steken
Niet elk bedrijf zal veel bezoekers over de vloer hebben, maar toch wil ik er op ingaan dat je werkplek ook de juiste uitstraling moet hebben. Nu is natuurlijk een heel groot voorbeeld het kantoor van Google. Dit bedrijf staat erom bekend dat ze graag mensen willen helpen en een beetje speels en informeel zijn. Dit is dan ook duidelijk terug te zien in het hele pand. Zo zijn er fietsjes om door het pand te gaan, is er gratis lunch en zijn er zelfs fitnessruimtes. Alles om het personeel het zo goed mogelijk naar hun zin te maken, terwijl ze voor deze gigant werken. Maar niet alleen de grote dingen spelen mee, ook de details zijn belangrijk. Heb jij bijvoorbeeld wel eens gelet op de vloeren bij grote bedrijven? Een ziekenhuis heeft vaak een strakke egale vloer, waar ook vormen, de huiskleuren en soms zelfs het logo in verwerkt zijn. Ook de bewegwijzering in dit ziekenhuis heeft de huisstijl aangenomen. Een coatingvloer is belangrijker voor een eerste indruk dan je zou denken. Daarnaast is het in sommige branches vaak ook nodig om aan specifieke kwaliteitseisen te voldoen.
Relatiegeschenken om herkenning te creëren
Nu ook je intern alles hebt geregeld, is het tijd voor je relaties. Komen er mensen vergaderen? Zorg dan dat je kopjes hebt in de huisstijl en dat ze een pen met jouw logo meekrijgen. Wil je ze een keer iets leuks toesturen? Zorg dan dat jouw huiskleuren in het geschenk zijn doorgevoerd. Door dit te blijven doorvoeren, zullen ze steeds sneller die specifieke stijl aan jouw bedrijf koppelen. Dit zorgt voor herkenning en dat is wat je graag wilt bereiken.